استت سون - آمارگیر سایت و اپلیکیشن

بسم الله الرحمن الرحيم

آيا هفتاد هزار نفر بدون حساب از زمين کربلا وارد بهشت مي‌شوند؟

توضيح سؤال:

در برخي از روايات اهل سنت آمده است كه «هفتاد هزار نفر» از زمين كربلا بدون حساب و كتاب وارد بهشت مي‌شوند. آيا اين روايات از نظر سند صحيح است يانه؟

پاسخ:

برخي از بقاع مترکه آثار و برکات ويژه‌ِاي دارند، كه با توجه به ‌آن، بر ساير بقاع ديگر برتري دارند. از جمله سرزمين‌هايي که طبق روايات شيعه و اهل سنت داراي آثار و برکاتي خاصي است،‌ زمين كربلا و بقعه شريف حضرت سيد الشهداء عليه السلام است؛ همان بقعه‌اي که امام علي عليه السلام قبل از شهادت آن حضرت، شمه‌اي از آثار آن را بيان كرده است. از جمله آن حضرت فرموده است، هفتاد هزار نفر بدون حساب از زمين كربلا به بهشت وارد مي‌شوند.

اين روايت با سند معتبر از امير مؤمنان عليه السلام در منابع اهل سنت نقل شده است:

روايت ابي هرثمه از حضرت علي (ع):

طبراني اين روايت معتبر را از امام علي عليه السلام چنين نقل مي‌کند:

حدثنا محمد بن عبد اللَّهِ الْحَضْرَمِيُّ حدثنا عُثْمَانُ بن أبي شَيْبَةَ ثنا أبو الأَعْمَشِ عن سَلامٍ أبي شُرَحْبِيلَ عن أبي هَرْثَمَةَ قال كنت مع عَلِيٍّ رضي اللَّهُ عنه بنهْرَيْ كَرْبَلاءَ فَمَرَّ بِشَجَرَةٍ تَحْتَهَا بَعْرُ غِزْلانٍ فَأَخَذَ منه قَبْضَةً فَشَمَّهَا ثُمَّ قال يُحْشَرُ من هذا الظَّهْرِ سَبْعُونَ أَلْفًا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ.

ابو هرثمه مي‌گويد: من همراه حضرت على عليه السلام در كربلا بودم، در مسير خود به درختى رسيد كه در زير آن پشكل آهوان ريخته بود. حضرت على عليه السلام مشتى از آن را برداشت و بوئيد و فرمود: در روز قيامت از اين سرزمين هفتاد هزار تن محشور مى‏شوند كه همگى آنها بدون حساب به بهشت مي‏روند.

الطبراني،  ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاى۳۶۰هـ)، المعجم الكبير، ج۳ ، ص۱۱۱، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء – الموصل، الطبعة: الثانية، ۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.

تصحيح روايت از سوي هيثمي:

هيثمي اين روايت با همين سند آورده و در پايان تصريح مي‌كند كه رجال آن همه موثق هستند:

رواه الطبراني ورجاله ثقات.

الهيثمي، ابوالحسن نور الدين علي بن أبي بكر (متوفاى ۸۰۷ هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج۹، ص۱۹۱، ناشر: دار الريان للتراث/‏ دار الكتاب العربي – القاهرة، بيروت – ۱۴۰۷هـ.

ابن ابي شيبه نيز اين روايت را با اندك تغيير در ابتداي سند، چنين نقل کرده است:

حدثنا أبو مُعَاوِيَةُ قال حدثنا الأَعْمَشُ عن سَلاَمٍ أبي شُرَحْبِيلَ عن أبي هرثمة قال بَعَّرَتْ شَاةٌ له فقال لِجَارِيَةٍ له يا جَرْدَاءُ لقد أَذَكَرَنِي هذا الْبَعْرُ حَدِيثًا سَمِعْته من أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَكُنْت معه بِكَرْبَلاَءَ فَمَرَّ بِشَجَرَةٍ تَحْتَهَا بَعْرُ غِزْلاَنٍ فأخذ (فأخذه) منه قَبْضَةً فَشَمَّهَا ثُمَّ قال يُحْشَرُ من هذا الظَّهْرِ سَبْعُونَ أَلْفًا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ.

گوسفند ابي هرثمه پشگل انداخت و ابو هرثمه به كنيزش گفت: اي جرداء! اين مسأله مرا به ياد روايتي انداخت كه آن را از اميرمؤمنان كه همراه او در كربلا بودم شنيدم ….

إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى۲۳۵ هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج۷، ص۱۹۱،  تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد – الرياض، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۹هـ.

بررسي سند روايت

۱٫ ابو معاويه (محمد بن خازم)

وي از روات بخاري و مسلم مي‌باشد که در بين علماي رجالي نيز توثيق شده و به چند مورد اشاره مي‌کنيم:

عجلي درباره وثاقت او گويد:

محمد بن خازم بالخاء المعجمة أبو معاوية الضرير الحماني كوفى ثقة.

محمد بن خازم کوفي و ثقه است.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى ۲۶۱هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج۲، ص۲۳۶، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار – المدينة المنورة – السعودية، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵م.

ابن حبان نيز او را درکتاب ثقات آورده و چنين توثيق مي‌کند:

أبو معاوية الضرير اسمه محمد بن خازم ….وكان حافظا متقنا.

ابو معاويه حافظ و متقن بود.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۷ ،‌ ص۴۴۱، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

ابن حبان همچنين در مشاهير الامصار مي‌گويد:

أبو معاوية الضرير محمد بن خازم ….وكان متقنا.

ابو معاويه متقن بود.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، مشاهير علماء الأمصار، ج۱، ص۱۷۲،تحقيق : م. فلايشهمر ، ناشر : دار الكتب العلمية ـ بيروت ، ۱۹۵۹م.

ابن سعد نيز درباره او گويد:

أبو معاوية الضرير واسمه محمد بن خازم مولى لبني عمرو بن سعد بن زيد مناة بن تميم رهط سعير بن الخمس وكان ثقة كثير الحديث ..

او ثقه و کثير الحديث بود.

الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى۲۳۰هـ)، الطبقات الكبرى، ج۶ص۳۹۲، ناشر: دار صادر – بيروت.

۲٫ اعمش (سليمان بن مهران)

وي از روات مسلم و بخاري و از اعلام اهل سنت بشمار مي‌رود.

ابن حجر درباره او گويد:

سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي أبو محمد الكوفي الأعمش ثقة حافظ عارف بالقراءات.

سليمان بن مهران اسدي … ثقه و حافظ است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تقريب التهذيب، ج۱ ص۲۵۴، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد – سوريا، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶٫

ذهبي درباره او گويد:

سليمان بن مهران الحافظ أبو محمد الكاهلي الأعمش أحد الأعلام.

اعمش يکي از اعلام بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج۱ ص۴۶۴، تحقيق محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو – جدة، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۳هـ – ۱۹۹۲م.

ذهبي همچنين در معرفة القراء الكبار از او، به «امام و علم» ياده کرده است:

سليمان بن مهران الأعمش الإمام العلم أبو محمد الأسدي الكاهلي

سليمان پيشوا، پرچم ابو محمد اسدي كاهلي …

الذهبي ، محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز أبو عبد الله ، معرفة القراء الكبار على الطبقات والأعصار ، ج۱، ص۹۴، دار النشر : مؤسسة الرسالة – بيروت – ۱۴۰۴ ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : بشار عواد معروف , شعيب الأرناؤوط , صالح مهدي عباس

ذهبي در تذكرة الحفاظ نيز گويد:

الأعمش الحافظ الثقة شيخ الإسلام

اعمش حافظ و ثقه و شيخ الاسلام است.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، تذكرة الحفاظ، ج۱، ص۱۵۴، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى.

عجلي در نيز او را ثقه دانسته است:

سليمان بن مهران الأعمش يكنى أبا محمد ثقة.

سليمان ثقه است.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى ۲۶۱هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج۱، ص۴۳۲، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار – المدينة المنورة – السعودية، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵م.

ابن حبان نيز او را در الثقات آورده و از نظر وي او ثقه بوده است:

سليمان بن مهران الأعمش.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۴ ، ص۳۰۲ ،تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

۳٫ سلام بن شرحبيل:

ابن حجر درباره او گويد:

سلام بن شرحبيل أبو شرحبيل مقبول من الرابعة

سلام مقبول است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تقريب التهذيب، ج۱، ص۲۶۱، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد – سوريا، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶٫

ابن حبان نيز او را در الثقات آورده است:

سلام بن شرحبيل أبو شرحبيل يروى عن سواء وحبة ابنى خالد ولهما صحبة روى عنه الأعمش.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۴، ص۳۳۲، ،تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

۴٫ ابوهرثمه (عبيد ابوهريم)

كنيه وي در برخي از نسخه‌ها ابو هرثم و در برخي نسخه ابو هريم آمده و نام او «عبيد» است.

ابن حبان او را در الثقات ذکر کرده و تصريح مي‌كند كه وي از اعمش با يك واسطه روايت نقل كرده است:

عبيد أبو هريم يروى عن على روى عنه الأعمش.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۵، ص۱۳۹ ،تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

بخاري در تاريخ الكبير نيز همين مطلب را آورده است:

عبيد أبو هريم سمع عليا رضي الله عنه قوله بكربلاء قاله بن فضيل عن الأعمش في الكوفيين

التاريخ الكبير، ج ۶، ص۶

ابن ابي حاتم نيز مي‌نويسد:

عبيد أبو هريم كوفى سمع عليا رضي الله عنه قوله بكربلاء قاله بن فضيل عن الأعمش

الجرح والتعديل ج ۶ ، ص ۶

نتيجه:

با توجه به بررسي سندي كه انجام شد، اين روايت معتبر مي‌باشد.