استت سون - آمارگیر سایت و اپلیکیشن

بسم الله الرحمن الرحيم

آيا حديث «خلفائى إثنا عشر»، بر وجود و حيات حضرت مهدى دلالت مى‏كند؟

توصيخ سؤال:

در منابع شيعه و اهل سنت رواياتى متعددى وارد شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: جانشينان من «دوازده نفر هستند». در ميان محدثان فريقين اين روايات به روايت «خلفائي إثنا عشر» عنوان گرفته و مشهور شده است.

سؤال اين است كه آيا اين روايت بر وجود امام زمان و زنده بودن آن حضرت دلالت مى‌كند يا نه؟

پاسخ:

روايت «اثنى عشر» از جمله رواياتى است كه بر وجود يك نفر از ائمه اهل بيت عليهم السلام براى حفاظت و تداوم دين اسلام تا قيام قيامت، دلالت مى‌كند؛ از اين رو در عصر حاضر نيز بايد يك فردى از اهل بيت عليهم السلام وجود داشته باشد كه دين به سبب وجود او استوار باقى بماند و از بين نرود.

ما در اين مقاله به صورت مختصر اين مطلب را از ديدگاه علماى شيعه و سنى با تكيه بر منابع معتبر اهل سنت، بررسى خواهيم كرد.

متن روايت با تعابير مختلف

اين روايت در منابع اهل سنت با تعبير هاى متعددى نقل شده است:

۱٫ تعبير «اثنا عشر خليفه»

در صحيح مسلم اين روايت كه تعبير فوق را دارد، از طرق متعدد نقل شده است:

حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ حدثنا جَرِيرٌ عن حُصَيْنٍ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول وحدثنا رِفَاعَةُ بن الْهَيْثَمِ الْوَاسِطِيُّ واللفظ له حدثنا خَالِدٌ يَعْنِي بن عبد اللَّهِ الطَّحَّانَ عن حُصَيْنٍ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال: دَخَلْتُ مع أبي على النبي صلى الله عليه وسلم فَسَمِعْتُهُ يقول: إِنَّ هذا الْأَمْرَ لَا يَنْقَضِي حتى يَمْضِيَ فِيهِمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً. قال: ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلَامٍ خَفِيَ عَلَيَّ قال: فقلت لِأَبِي: ما قال؟ قال: كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر بن سمره مى‌گويد: همراه پدرم بر رسول خدا (ص) وارد شديم، شنيديم كه حضرت مى‌فرمود: امر خلافت اسلامى به پايان نخواهد رسيد مگر اين كه دوازده جانشين در ميان آنها حكومت كند. سپس كلامى را فرمود كه برايم معلوم نشد، به پدرم گفتم: حضرت چه فرمود‌؟ پدرم گفت: حضرت فرمود: تمام اين دوازده خليفه از قريش هستند.

النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى۲۶۱هـ)، صحيح مسلم، ج۳، ص۱۴۵۲، ح۱۸۲۱، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

و مسلم در روايت ديگر نقل مى‌كند:

حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ وأبو بَكْرِ بن أبي شَيْبَةَ قالا حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيل عن الْمُهَاجِرِ بن مِسْمَارٍ عن عَامِرِ بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ قال كَتَبْتُ إلى جَابِرِ بن سَمُرَةَ مع غُلَامِي نَافِعٍ أَنْ أَخْبِرْنِي بِشَيْءٍ سَمِعْتَهُ من رسول اللَّهِ صلي الله عليه وآله قال فَكَتَبَ إلي سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله يوم جُمُعَةٍ عَشِيَّةَ رُجِمَ الْأَسْلَمِيُّ يقول: لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِمًا حتى تَقُومَ السَّاعَةُ أو يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً كلهم من قُرَيْشٍ.

عامر بن سعد بن ابى وقاص مى‌گويد: من همراه غلامم به جابر بن سمره نوشتيم تا چيزى را كه از رسول خدا(ص) شنيده براى ما بنويسد، جابر برايم نوشت،‌ روزجمعه شامگاهى كه اسلمى سنگسار شده بود از رسول خدا شنيد كه فرمود: همواره دين پا برجاست تا آن كه قيامت برپا شود و دوازده خليفه براى شما باشد كه همه آنان از قريش هستند.

النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى۲۶۱هـ)، صحيح مسلم، ج۳، ص۱۴۵۳، ح۱۸۲۲، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

جهت رعايت اختصار، روايت هاى بعدى را كه صفحه ۱۴۵۲، آمده با حدف سند آنها، ذيلاً‌ بيان مى‌كنيم:

… يقول لَا يَزَالُ الْإِسْلَامُ عَزِيزًا إلى اثنى عَشَرَ خَلِيفَةً.

رسول خدا فرمود: اسلام همواره عزيز است تا دوازده خليفه بر شما حكومت كند.

… لَا يَزَالُ هذا الْأَمْرُ عَزِيزًا إلى اثنى عَشَرَ خَلِيفَةً.

پوسته اين امر عزيز است تا دوازده خليفه بر مردم حكومت كند.

… لَا يَزَالُ هذا الدِّينُ عَزِيزًا مَنِيعًا إلى اثنى عَشَرَ خَلِيفَةً.

همواره اين دين عزيز و نيرومند است تا دوازده جانشين بر مردم حكومت كند.

… لَا يَزَالُ أَمْرُ الناس مَاضِيًا ما وَلِيَهُمْ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا.

كار مردم پيوسته پيش مى‏رود مادامى كه دوازده نفر بر آنها حكومت نمايد

النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى۲۶۱هـ)، صحيح مسلم، ج۳، ص۱۴۵۲، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

ابو داود سجستانى از ديگر علماى اهل سنت، اين روايت را با تعبيرات ديگرى اين ‌گونه نقل كرده است:

حدثنا عَمْرُو بن عُثْمَانَ ثنا مَرْوَانُ بن مُعَاوِيَةَ عن إسماعيل يَعْنِي بن أبي خَالِدٍ عن أبيه عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول لَا يَزَالُ هذا الدِّينُ قَائِمًا حتى يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً كلهم تَجْتَمِعُ عليه الْأُمَّةُ فَسَمِعْتُ كَلَامًا من النبي صلى الله عليه وسلم لم أَفْهَمْهُ قلت لِأَبِي ما يقول قال كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر بن سمره مى‌گويد: از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم كه مى‌فرمود: پيوسته اين دين پا بر جا است تا اينكه بر شما دوازده خليفه‌ى كه امت بر آنها اجتماع كرده بيايد. سپس از رسول خدا سخنى شنيدم كه من ندانستم، به پدرم گفتم: رسول خدا چه فرمود: گفت: رسول خدا فرمود:‌ همه آنها از قريش اند.

السجستاني الأزدي،  ابوداود سليمان بن الأشعث (متوفاى۲۷۵هـ)، سنن أبي داود، ج۴، ص۱۰۶، ح۴۲۷۹، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، ناشر: دار الفكر.

حدثنا مُوسَى بن إسماعيل ثنا وُهَيْبٌ ثنا دَاوُدُ عن عَامِرٍ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال: سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول: لَا يَزَالُ هذا الدِّينُ عَزِيزًا إلى اثْنَيْ عَشَرَ خَلِيفَةً قال فَكَبَّرَ الناس وَضَجُّوا ثُمَّ قال: كَلِمَةً خفية قلت لِأَبِي يا أَبَتِ ما قال؟ قال: كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر بن سمره گفت: رسول خدا (ص) فرمود: همواره اين دين عزيز است تا دوازده خلفيه بيايد. جابر مى‌گويد: مردم تكبير گفتند و ضجه زدند. سپس رسول خدا سخنى فرمود كه من ندانستم، به پدرم گفتم: رسول خدا چه فرمود: گفت: رسول خد فرمود:‌ همه آنها از قريش اند.

السجستاني الأزدي،  ابوداود سليمان بن الأشعث (متوفاى۲۷۵هـ)، سنن أبي داود، ج۴، ص۱۰۶، ح۴۲۸۰، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، ناشر: دار الفكر.

اين روايت را بزرگان ديگرى اهل سنت همانند رئيس مذهب حنابله، احمد بن حنبل در كتاب مسند از صفحه ۸۶ تا ۱۰۷، حاكم نيشابورى در المستدرك ج۳، صفحه ۷۱۵ و ۷۱۶ احاديث ۶۵۸۶و ۶۵۸۹، و ديگران آورده‌اند.

۲٫ «اثني عشر نقيبا»

در تعدادى از روايات «اثنا عشر»، به جاى «خليفة» كلمه «نقيبا» آمده است.

احمد بن حنبل در دو جاى از مسندش اين روايت را نقل كرده است:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا حَسَنُ بن مُوسَى ثنا حَمَّادُ بن زَيْدٍ عَنِ الْمُجَالِدِ عَنِ الشعبي عن مَسْرُوقٍ قال: كنا جُلُوساً عِنْدَ عبد اللَّهِ بن مَسْعُودٍ وهو يُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ فقال له رَجُلٌ: يا أَبَا عبد الرحمن هل سَأَلْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَمْ تملك هذه الأُمَّةَ من خَلِيفَةٍ؟ فقال عبد اللَّهِ بن مَسْعُودٍ: ما سألني عنها أَحَدٌ مُنْذُ قَدِمْتُ الْعِرَاقَ قَبْلَكَ ثُمَّ قال: نعم. وَلَقَدْ سَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فقال: اثْنَا عَشَرَ كَعِدَّةِ نُقَبَاءِ بني إِسْرَائِيلَ.

مسروق گفت: ما در نزد عبد اللَّه ابن مسعود نشسته بوديم و او براى ما قرآن مى‌خواند، مردى به او گفت: يا ابا عبد الرحمن آيا شما از رسول خدا صلى الله عليه وآله نپرسيديد كه بعد از او چند خليفه خواهند آمد؟ عبد اللَّه گفت: از هنگامى كه از عراق وارد شده‏ام كسى اين موضوع را از من نپرسيده است، ما از رسول خدا پرسيديم فرمودند: خلفاء من دوازده نفرند مانند نقباء بنى اسرائيل.

الشيباني،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج۱، ص۳۹۸،‌ح۳۷۸۱ و ص۴۰۶،‌ ح ۳۸۵۹، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.

عده‌اى از علماى بزرگ اهل سنت همانند عاصمى مكى، مباركفورى، ابن حجر عسقلانى،‌ عبد الرحمن سيوطى و ابن حجر هيثمى، به صراحت مى‌گويند:‌ روايت ابن مسعود سندش حسن است:

أما حديث بن مسعود فأخرجه أحمد والبزار بسند حسن أنه سئل كم يملك…

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲ هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج۱۳، ص۲۱۲، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة – بيروت.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى۹۱۱هـ)،  تاريخ الخلفاء، ج۱، ص۱۰، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة – مصر، الطبعة: الأولى، ۱۳۷۱هـ – ۱۹۵۲م.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى۹۷۳هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج۱، ص۵۴، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي – كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة – لبنان، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۷هـ – ۱۹۹۷م.

العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاى۱۱۱۱هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج۲، ص۴۰۶، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية.

المباركفوري، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم (متوفاى۱۳۵۳هـ)، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج۶، ص۳۹۴، دار الكتب العلمية – بيروت.

ابن حجر عسقلانى روايت را اين گونه نقل كرده است:

وقال إسحاق: أخبرنا أبو أسامة قالا: ثنا المجالد عن الشعبي عن مسروق قال: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ فَقَالَ: هَلْ حَدَّثَكُمْ نَبِيُّكُمْ صلي الله عليه وآله كَمْ يَكُونُ بَعْدَهُ مِنَ الْخُلَفَاءِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. وَمَا سَأَلَنِي أَحَدٌ قَبْلَكَ وَإِنَّكَ لَأَحْدَثُ الْقَوْمِ سِنّاً نَعَمْ. قَالَ:يَكُونُ بَعْدِي عِدَّةُ نُقَبَاءِ مُوسَى‏ اثني عشر نقيبا.

مردى نزد عبد اللَّه بن مسعود آمد و گفت: آيا پيامبرتان به شما خبر داده كه پس از وى چند خليفه خواهد بود؟ گفت: آرى، و كسى پيش از تو آن را از من نپرسيده است و تو جوان‏ترين مردم از نظر سنّ و سال هستى، آرى فرمود: پس از من دوازده نقيب به تعداد نقباى موسى خواهد بود.

در پايان مى‌گويد:

(هذا اسناده حسن)

سند اين روايت حسن است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، ج۹، ص۵۷۷، المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية، تحقيق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشتري، ناشر: دار العاصمة/ دار الغيث، الطبعة: الأولى، السعودية – ۱۴۱۹هـ.

۳٫ اثنا عشر اميراً»

برخى از روايات، با تعبير «اثنا عشر اميراً» وارد شده‌اند:

بخارى صحيح ترين كتابهاى اهل سنت روايت را اين‌گونه نقل كرده است:

حدثني محمد بن الْمُثَنَّى حدثنا غُنْدَرٌ حدثنا شُعْبَةُ عن عبد الْمَلِكِ سمعت جَابِرَ بن سَمُرَةَ قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: يَكُونُ اثْنَا عَشَرَ أَمِيرًا فقال: كَلِمَةً لم أَسْمَعْهَا فقال: أبي إنه قال: كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر بن سمره مى‌گويد:‌ از رسول خدا شنيدم كه مى‌فرمود: بعد از من دوازده نفر امير است؛ سپس سخنى فرمود كه من نشنيدم، پدرم گفت: ‌رسول خدا فرمود: همگى آن خلفاء از قريشند.

البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاى۲۵۶هـ)، صحيح البخاري، ج۶، ص۲۶۴۰، ح۶۷۹۶، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة – بيروت، الطبعة: الثالثة، ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷٫

به گزارش احمد حنبل در مسند، اين سخن رسول خدا در باره دوازده جانشين در حجة الوداع ايراد شده‌است:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا بن نُمَيْرٍ ثنا مُجَالِدٌ عن عَامِرٍ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ السوائي قال: سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول: في حَجَّةِ الْوَدَاعِ لاَ يَزَالُ هذا الدِّينُ ظَاهِراً على من نَاوَأَهُ لاَ يَضُرُّهُ مُخَالِفٌ وَلاَ مَفَارِقٌ حتى يَمْضِىَ من أمتياثْنَا عَشَرَ أَمِيراً كلهم من قُرَيْشٍ قال: ثُمَّ خفي عَلَىَّ قَوْلُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال: وكان أبي أَقْرَبَ إلى رَاحِلَةِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مِنِّى فقلت: يا أَبَتَاهُ ما الذي خفي علي من قَوْلِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال يقول: كلهم من قُرَيْشٍ قال: فاشهد علي إِفْهَامِ أبي إياي قال: كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر مى‌گويد:‌ رسول خدا صلى الله عليه وآله در حجة الوداع فرمود: اين دين همواره بر دشمنش پيروز و هيچ مخالفت و موافقت با آن، زيانى به دين نمى‌رساند، تا آنگاه دوازده نفر از امت من كه از همگى از قريشند، زمامدار شوند. سپس كلامى فرمود كه بر من پوشيده ماند، پدرم نسبت به من نزديگ رسول خدا بود گفتم:‌ آنچه را رسول خدا فرمود و من نشنيدم چه بود؟ پدرم گفت:‌ رسول خدا فرمود‌: تمامى اين دازده نفر از قريشند. جابر مى‌گويد: بر فهم پدرم آن جمله را از رسول خدا شهادت مى‌دهم.كه رسول خدا فرمود: آنها همگى از قريش‏اند.

الشيباني،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج۵، ص۹۰ و ۹۹، ح۲۰۸۷۳ و ۲۰۹۷۸، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.

احمد حنبل در روايت ديگر اين تعبير را نقل كرده است:

لاَ يَزَالُ هذا الأَمْرُ مَاضِياً حتى يَقُومَ اثْنَا عَشَرَ أَمِيراً.

كار مردم پيوسته پيش مى‏رود مادامى كه دوازده مرد بر آنها حكومت نمايد.

الشيباني،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج۵، ص۱۰۱، ح۲۰۹۹۹، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.

طبرانى در المعجم الكبير اين روايت را با تعبير ديگر نقل كرده است:

حدثنا أبو حَبِيبٍ زَيْدُ بن الْمُهْتَدِي الْمَرْوَزِيُّ حدثنا عَلِيُّ بن حَشْرَمٍ ثنا عِيسَى بن يُونُسَ عن عِمْرَانَ بن سُلَيْمَانَ عَنِ الشَّعْبِيِّ عن جَابِرٍ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم في حَجَّةِ الْوَدَاعِ يقول لا يَزَالُ أَمْرُ هذه الأُمَّةِ هَادِئًا على من نَاوَأَها حتى يَكُونَ عَلَيْكُمِ اثْنَا عَشَرَ أَمِيرًا ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ لم أَسْمَعْهَا فَسَأَلْتُ أبي وكان أَقْرَبَ إليه مِنِّي ما قال قال قال كلهم من قُرَيْشٍ

رسول خدا فرمود: همواره امر اين امت پيروز است بر كسى كه با او دشمنى كند تا اينكه دوازده نفر زمامدارند، سپس كلمه آهسته‏اى فرمود كه من آن را نشنيدم. از پدرم كه به پيغمبر صلّى اللَّه عليه و اله نزديك‏تر بود، پرسيدم كه آن حضرت چه فرمود؟ گفت: فرمود: همه‏شان از قريشند.

الطبراني،  ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاى۳۶۰هـ)، المعجم الكبير، ج۲، ص۱۹۷، ح۱۸۰۰، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء – الموصل، الطبعة: الثانية، ۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.

البانى در باره اين روايت مى‌گويد:

وهذا إسناد صحيح على شرطهما. وقد أخرجه مسلم عنه بلفظ: لا يزال أمر الناس ماضيا.

سند اين روايت به شرط شيخين صحيح است و مسلم آن را با تعبير: لا يزال أمر الناس ماضيا آورده است.

السلسلة الصحيحة، ج۱، ص۶۵۱٫

ترمذى در باره اين حديث مى‌نويسد:

قال أبو عِيسَى: هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.

اين روايت حسن و صحيح است.

الترمذي السلمي،  ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاى۲۷۹هـ)، سنن الترمذي، ج۴، ص۵۰۱، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

۴٫ «اثنا عشر قيما»

چهارمين تعبير متفاوت در اين روايت،‌ تعبير‌ «اثنا عشر قيماً» است كه طبرانى در معجم الكبير آورده است:

حدثنا إِبْرَاهِيمُ بن هَاشِمٍ الْبَغَوِيُّ ثنا محمد بن عبد الرحمن الْعَلافُ ثنا محمد بن سَوَاءٍ ثنا سَعِيدٌ عن قَتَادَةَ عَنِ الشَّعْبِيِّ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال: كنت مع أبي عِنْدَ النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم فقال: يَكُونُ لِهَذِهِ الأُمَّةِ اثْنَا عَشَرَ قَيِّمًا لا يَضُرُّهُمْ من خَذَلَهُمْ ثُمَّ هَمَسَ رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم بِكَلِمَةٍ لم أَسْمَعْهَا فقلت: لأَبِي ما الْكَلِمَةُ التي هَمَسَ بها النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم؟ قال: كلهم من قُرَيْشٍ.

جابر بن سمره مى‌گويد: با پدرم نزد رسول خدا بوديم كه فرمود: براى اين امت دوازده سرپرست است كه يارى نكردن مردم به آنها ضررى نمى‌رساند. سپس رسول خدا سخن آهسته گفت كه من نشنيدم، به پدرم گفتم: رسول خدا چه فرمود؟ گفت: رسول خدا فرمود:‌ همه آنها از قريش اند.

الطبراني،  ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاى۳۶۰هـ)، المعجم الكبير، ج۲، ص۱۹۶، ح۱۷۹۴، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء – الموصل، الطبعة: الثانية، ۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.

طبرانى در روايت ديگر نقل مى‌كند وقتى رسول خدا اين روايت را فرمود: من ديدم عمر بن خطاب پشت سر من بود:

حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا زَيْدُ بن الْحَرِيشِ ثنا رَوْحُ بن عَطَاءِ بن أبي مَيْمُونَةَ عن عَطَاءِ بن أبي مَيْمُونَةَ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال: سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم وهو يَخْطُبُ على الْمِنْبَرِ وَيَقُولُ: اثْنَا عَشَرَ قَيِّمًا من قُرَيْشٍ لا يَضُرُّهُمْ عَدَاوَةُ من عَادَاهمْ قال: فَالْتَفَتَ خَلْفِي فإذا أنا بِعُمَرِ بن الْخَطَّابِ رضي اللَّهُ عنه وَأَبِي في نَاسٍ فَأَثْبَتُوا لِيَ الحديث كما سمعت.

رسول خدا صلى الله عليه وآله بر فراز منبر مى‌گفت: (بعد من) دوازه سرپرست از قريشند كه دشمنى دشمنان با آنها زيان نرساند، سپس به پشت سرم متوجه شدم عمر بن خطاب و پدرم را در ميان مردم ديدم و آنها نيز سخن پيامبر را همان گونه كه من شنيده بودم، نقل كردند.

الطبراني،  ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاى۳۶۰هـ)، المعجم الكبير، ج۲، ص۲۵۶، ح۲۰۷۳، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء – الموصل، الطبعة: الثانية، ۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.

«اثنا عشر رجلاً»

در برخى تعبيرات، جمله «اثنا عشر رجلاً» آمده كه در صحيح مسلم و غير آن نقل شده است:

حدثنا بن أبي عُمَرَ حدثنا سُفْيَانُ عن عبد الْمَلِكِ بن عُمَيْرٍ عن جَابِرِ بن سَمُرَةَ قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: لَا يَزَالُ أَمْرُ الناس مَاضِيًا ما وَلِيَهُمْ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا ثُمَّ تَكَلَّمَ النبي صلى الله عليه وسلم بِكَلِمَةٍ خَفِيَتْ عَلَيَّ فَسَأَلْتُ أبي مَاذَا؟ قال: رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فقال: كلهم من قُرَيْشٍ.

النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى۲۶۱هـ)، صحيح مسلم، ج۳، ص۱۴۵۲، ح۱۸۲۱، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

و در نهايت در برخى منابع اين روايت بدون پسوند «خليفة؛ اميراً، رجلاً و قيماً‌» آمده است اين روايت را ابو عوانه در مسندش نقل كرده است:

حدثنا أحمد بن يوسف السلمي قال نا عمر بن عبد الله بن رزين عن سفيان يعني ابن حسين عن سعيد بن عمرو بن أشوع عن عامر الشعبي عن جابر بن سمرة السوائي قال جئت مع أبي إلى المسجد ورسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب فسمعته يقول: من بعدي اثنا عشر ثم خفض صوته فلم أدر ما يقول، قلت: لأبي ما يقول؟ قال: كلهم من قريش.

أبو عوانة در پايان مى‌گويد:

وهذا مما انتخبه أبو زكريا الأعرج وهو حديث حسن حسن.

اين روايت را ابو زكرياى اعرج انتخاب كرده كه روايت حسن است.

الاسفرائني، أبو عوانة يعقوب بن إسحاق (متوفاى۳۱۶هـ)، مسند أبي عوانة، ج۴، ص۳۷۲، ح۶۹۹۰، ناشر: دار المعرفة – بيروت

با توجه به منابع روايى دست اول اهل سنت،‌ به دست مى‌آيد كه اين روايت با تعبيرات مختلفش از ديدگاه آنها يك روايت قابل قبول و پذيرفته شده‌است. و همگى صراحت دارند كه اين دوازده نفر، بعد از رسول خدا صلى الله عليه وآله جانشين، سرپرست، زمامدار و پيشواى مردم هستند.

مقصود از «خلفاي دواز ده گانه» در اين روايت

يكى از مطالب مهم در اين روايت،‌ تعيين مصداق «دوازده خليفه» است كه علماى شيعه و سنى ديدگاه‌هاى مختلفى ارائه كرده و تفسير‌‌هاى گوناگونى از آن داشته‌اند.

از آن جائى كه شيعيان اعتقاد دارند كه مقصود از اين روايت، ائمه دوازده‌گانه اهل بيت عليهم السلام است، در تفسير آن مشكل خاصى ندارند؛ اما دانشمندان و بزرگان اهل سنت ديدگاه‌هاى مختلفى را ارائه و در حقيقت دچار سردرگمى شده‌اند؛ تا جائى كه برخى از آ‌ن‌ها به صراحت گفته‌اند كه نمى‌توانند مقصود پيامبر را از اين روايت مشخص كنند.

الف:‌ ديدگاه اهل سنت

اهل سنت در تفسير و تبيين مصداق خلفاى دوازده گانه به شدت دچار حيرت و سردرگمى شده‌اند؛ زيرا از طرفى اين روايات با سند روشن و بدون خدشه، در منابع معتبر آنان نقل شده كه مورد اتفاق آنها است؛ از سوى ديگر، ويژگى‌هايى كه در متن اين روايات وجود دارد؛ مثل انحصار به عدد «دوازده»، بر مبنا و خلفاى مورد نظر اهل سنت تطبيق نمى‌كند.

حيرت اهل سنت را در بيان مقصود از اين روايت ابن جوزى اين‌گونه بيان مى‌كند:

هذا الحديث قد أطلت البحث عنه، وتطلّبت مظانّه، وسألت عنه، فما رأيت أحدا وقع على المقصود به.

بحث پيرامون اين روايت را طولانى كردم و در جستجوى گمانه‌ها بر آمدم؛ كسى را نديدم كه به مقصود اين روايت دست يافته باشد.

ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاى۵۹۷ هـ)، كشف المشكل من حديث الصحيحين، ج۱، ص۴۴۹، تحقيق: علي حسين البواب، ناشر: دار الوطن  – الرياض – ۱۴۱۸هـ – ۱۹۹۷م

ابن بطال بكرى قرطبى در شرح صحيح بخارى، ابن حجر عسقلانى در فتح البارى و بدر الدين عينى در عمدة القارى از مُهَلَّب نقل مى‌كنند كه هيچ كس سخن قطعى را در مورد تعيين مصداق دوازده خليفه در اين روايت ارائه نكرده است و همواره اقوال در مورد روايت مختلف است:

لم ألق أحدا يقطع في هذا الحديث بمعني- يعني بشئ معين.

هيچ كس نتوانسته است معناى قطعى اين روايت را مشخص و سخن معينى را در تفسير آن بگويد.

إبن بطال البكري القرطبي، ابوالحسن علي بن خلف بن عبد الملك (متوفاى۴۴۹هـ)، شرح صحيح البخاري، ج۸، ص۲۸۷، تحقيق: ابوتميم ياسر بن إبراهيم، ناشر: مكتبة الرشد – السعودية / الرياض، الطبعة: الثانية، ۱۴۲۳هـ – ۲۰۰۳م.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲ هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج۱۳، ص۲۱۱، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة – بيروت.

العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاى۸۵۵هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج۲۴، ص۲۸۱، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

بزرگان اهل سنت در ذيل روايت «اثنا عشر خليفة» احتمالات فراوانى را براى بيان مقصود از اين حديث ابراز داشته‌اند. عمده ترين احتمالات شان اين است كه مقصود از خلفاى اثنا عشر، خلفاى بنى اميه هستند. بررسى و نقد اين احتمالات، مجالى ديگر مى‌طلبد كه در مقاله ديگر به آن خواهيم پرداخت.

ب: ديدگاه شيعيان

از ديدگاه شيعيان، تنها مصداق اين روايات، «ائمه اهل بيت عليهم السلام» هستند نه كسان ديگر و در اين باره روايات صحيحى وجود دارد كه ائمه اهل بيت را علاوه بر تعداد، با اسم و نسب معرفى كرده‌است.

بهترين و جامع ترين روايت در اين باره، لوح جابر بن عبد الله انصارى است كه از جانب خدا به پيامبر اسلام داده شد و در آن، اسامى تمامى ائمه عليهم السلام درج شده و محدث توانا، ثقة الإسلام كلينى اين روايت را با سند موثق نقل كرده است.

به عقيده‌ى ما خلفاء رسول خدا صلى الله عليه وآله از بنى هاشم و عترت آن حضرت است، نه اين‌كه تنها قريشى باشند و اين مطلب در منابع معتبر خود آنان آمده است.

طبق تصريح برخى از محققان و علماى اهل سنت، فراز آخر روايت «اثنا عشر»، دستخوش تحريف واقع شده و به اين واقعيت دوتن از علماى خود شان تصريح كرده اند.

۱٫ علامه سيد على همداني:

طبق گزارش ينابيع الموده، سيد على همدانى اين روايت را با همان سند و متن كه بخارى و منابع ديگر آورده‌اند، به جاى جمله‌ «كلهم من قريش»، جمله «كلهم من بنى هاشم» را نقل كرده‌است؛ اما در خود بخارى به گونه‌اى ديگر آمده است:

عن عبد الملك بن عمير عن جابر بن سمرة قال: كنت مع أبي عند النبي صلي الله عليه وآله فسمعته يقول: بعدي إثنا عشر خليفة، ثم أخفى صوته، فقلت لأبي: ما الذي أخفى صوته؟ قال: قال: كلهم من بني هاشم. وعن سماك بن حرب مثل ذلك.

جابر بن سمره رضى الله عنه گفت: من با پدرم نزد رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بودم و شنيدم كه آن حضرت مى‌فرمود: « پس از من دوازده خليفه خواهد بود » سپس صداى خود را پايين آورد، به پدرم گفتم: آن چه بود كه صدايش را برايش پايين آورد ؟ جواب داد: فرمود: « همگى از بنى هاشم‌اند»

(مولف مى‌گويد: ) از طريق سماك بن حرب، مثل اين حديث روايت شده است.

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاى۱۲۹۴هـ) ينابيع المودة لذوي القربى، ج۳، ص۲۹۰، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولى، ۱۴۱۶هـ.

۲٫ علامه قندوذى

شيخ سليمان ابن ابراهيم قندوزى حنفى، نيز با همان سند و متن از عبد الملك بن عمير «كلهم من بنى هاشم» آورده است:

عن عبد الملك بن عمير عن جابر بن سمرة رضي الله عنه قال: كنت مع أبي عند رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فسمعته يقول: بعدي إثنا عشر خليفة ثم أخفى صوته فقلت لأبي: ما الذي [قال في] أخفى صوته؟ قال: قال: كلهم من بني هاشم. وعن سماك بن حرب مثله.

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاى۱۲۹۴هـ) ينابيع المودة لذوي القربى، ج۲، ص۳۱۵، ح ۹۰۸، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولى، ۱۴۱۶هـ.

نكته قابل دقت اين است كه عبد الملك بن عمير از رجال صحاح سته و سماك بن حرب به غير از صحيح مسلم و بخارى از رجال بقيه صحاح اربعه است. اين دو نفر روايت را به اين صورت نقل كرده اند.

شايد سرو صدايى كه هنگام سخن گفتن رسول خدا صلى الله عليه وآله برپا شده به خاطر تعيين مصداق اين دوازه نفر بوده است تا ديگران نشنوند. در اين فرض بايد ريشه يابى كرد كه چه كسانى اين سر و صداها را به راه اندختند.

نظير اين جريان در آخرين لحظات حيات رسول خدا صلى الله عليه وآله كه مى‌‌خواست چيزى بنويسد بعد از آن امت گمراه نشوند، نيز اتفاق افتاد و در حضور رسول خدا منازعه و سرو صدا بلند شد. در اين جا چه كسانى عامل ايجاد اين سرو صدا شد و منظورشان چه بود و چه گفتند؟!

امامان اهل بيت، مصداق «اثناعشر» به اعتراف اهل سنت

قندوزى حنفى نظر برخى محققان اهل سنت را در مصداق «دوازده خليفه» منعكس نموده و خود نيز بر اين باور است كه مصداق روايت‌، ائمه طاهرين عليهم السلام هستند نه ديگران:

قال بعض المحققين:

إن الأحاديث الدالة على كون الخلفاء بعده صلي الله عليه وآله إثنا عشر، قد اشتهرت من طرق كثيرة، فبشرح الزمان وتعريف الكون والمكان، علم أن مراد رسول الله صلي الله عليه وآله من حديثه هذا الأئمة الاثنا عشر من أهل بيته وعترته، إذ لا يمكن أن يحمل هذا الحديث على الخلفاء بعده من أصحابه، لقلتهم عن اثني عشر، ولا يمكن أن يحمله على الملوك الأموية لزيادتهم على اثني عشر، ولظلمهم الفاحش إلا عمر بن عبد العزيز، ولكونهم غير بني هاشم، لان النبي صلي الله عليه وآله قال: «كلهم من بني هاشم» في رواية عبد الملك عن جابر، وإخفاء صوته صلي الله عليه وآله في هذا القول يرجح هذه الرواية، لأنهم لا يحسنون خلافة بني هاشم و لا يمكن أن يحمله على الملوك العباسية لزيادتهم على العدد المذكور ولقلة رعايتهم الآية «قل لا أسألكم عليه أجرأ إلا المودة في القربى» وحديث الكساء فلا بد من أن يحمل هذا الحديث على الأئمة الاثني عشر من أهل بيته وعترته صلي الله عليه وآله لأنهم كانوا أعلم أهل زمانهم وأجلهم وأورعهم وأتقاهم، وأعلاهم نسبا، وأفضلهم حسبا، وأكرمهم عند الله، وكان علومهم عن آبائهم متصلا بجدهم صلي الله عليه وآله وبالوراثة واللدنية، كذا عرفهم أهل العلم والتحقيق وأهل الكشف والتوفيق.

ويؤيد هذا المعنى أي أن مراد النبي صلي الله عليه وآله الأئمة الاثنا عشر من أهل بيته ويشهده ويرجحه حديث الثقلين، والأحاديث المتكثرة المذكورة في هذا الكتاب وغيرها.

بعضى از محققان گفته‏اند: احاديثى كه جانشينان بعد از رسول خدا صلى الله عليه وآله را دوازده نفر مى‏دانند از راههاىزياد مشهور شده‏اند. و معلوم است كه منظور رسول خدا صلى الله عليه و آله از امامان دوازده‏گانه، اهل‏بيت او مى‏باشد؛ زيرا امكان ندارد اينحديث را بر خلفاى بعد از او كه تعدادشان كمتر از دوازده نفر است حمل كرد ونيز ممكن نيست بر حاكمان بنى اميّه حمل شود؛ چرا كه آنها زياده بر دوازده نفرندو ظلم آنان نيز زياد بود؛ مگر عمر بن عبدالعزيز، به علاوه، آنان ازغير بنى هاشم مى‏باشند و حال آن‏كه رسول خدا  در حديثى كه عبد الملك آن را از جابر روايت نموده است، فرمود: « آن دوازده‏نفر از بنى هاشم هستند»  و مخفى كردن صداى رسول خدا صلى الله عليه وآله با همهمه صحابه (وقتى كه آن حضرت مى‌خواست نسب امامان را اعلام فرمايد) موجب ترجيح اين روايت است؛ زيرا آنان خلافت بنى هاشم را خوش نداشتند.

و نيز ممكن نيست بر حاكمان عباسى حمل گردند چرا كه اولاً: عدد آنان از عدد مذكور در اين روايات زيادتر است و ثانياً: به دليل كم توجهى آنان به آيه مودت كه در آن خداوند به رسول خدا خطاب مى كند: « اى پيامبر بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوست داشتن نزديكانم » شورى/۲۳ و نيز به حديث كساء؛ لذا بايد اين حديث (حديث اثناعشر) بر دوازده امام كه از اهل بيت پيامبر (ص) و عترت او شمرده مى‌شوند، حمل گردد زيرا آنانعالم ترين و برترين و باتقواترين افراد زمان خود بوده، و عالى تر از نظر نسب، و برترين از منظر حسب، و گرامى‌ترين در نزد خداوند بوده‌اند و علومشان از پدرانشان متصل به جدشان (ص) از طريق وراثت و الهى بوده است و اين چنين أهل علم و تحقيق و أهل كشف و توفيق آنان را مى‌شناختند و آنچه اين معنا را تاييد مى‌كند و شاهد بر آن است ـ يعنى اين كه مراد پيامبر (ص)، أئمه ثنا عشر از أهل بيت ايشان بوده است ـ حديث ثقلين (مبنى بر اين كه رسول خدا صلى الله عليه و آله پس خود دو چيز گران بها باقى گذاردند كه عبارت باشد از قرآن و اهل بيت عليهم السلام)، و نيز أحاديث فراوان ديگرى است كه در همين كتاب و كتاب ديگر مطرح شده است.

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاى۱۲۹۴هـ) ينابيع المودة لذوي القربى، ج۳، ص۲۹۱، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولى، ۱۴۱۶هـ.

 «حضرت مهدي» از خلفاي اثناعشر و از نسل رسول خدا (ص) به اعتراف محققان اهل سنت

با اين‌كه علماى اهل سنت سعى دارند مصداق «خلفاى اثنا عشر» را حاكمان بنى اميه بدانند، اعتراف كرده‌اند كه «حضرت مهدى عليه السلام» يكى از اين خلفاء است.

۱٫ ابن كثير دمشقي:

ابن كثير دمشقى سلفى در تفسيرش اقرار كرده كه اين روايت بر وجود دوازده خليفه صالح كه حق را بر پا مى‌دارند دلالت دارد و از جمله آنها همان مهدى است كه در روايات به آمدنش بشارت داده شده است:

ومعنى هذا الحديث (البشارة) بوجود اثني عشر خليفة صالحا يقيم الحق ويعدل فيهم…

والظاهر أن منهم المهدي المبشر به في الأحاديث الواردة بذكره أنه يواطئ إسمه إسم النبي صلى الله عليه وسلم وإسم أبيه إسم أبيه فيملأ الأرض عدلا وقسطا كما ملئت جورا وظلما.

اين روايت بشارت مى‌دهد كه اين دوازده خليفه صالح كه حق را برپا مى‌دارند و در ميان مردم به عدالت رفتار مى‌كنند موجود است.

و ظاهر اين است كه از جمله آن دوازده جانشين، حضرت مهدى است همان مهدى كه در روايات اسم او اسم پيامبر و اسم پدرش اسم پدر رسول خداست، او زمين را از عدل و قسط آكنده مى‌سازد همانگونه كه از ظلم و جور پر شده‌است.

ابن كثير الدمشقي،  ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى۷۷۴هـ)، تفسير القرآن العظيم، ج۲، ص۳۳، ناشر: دار الفكر – بيروت – ۱۴۰۱هـ.

۲٫ جلال الدين سيوطي:

سيوطى از مفسران به نام اهل سنت مى‌گويد: ابو داود در سنن خود بابى را راجع به حضرت مهدى گشوده و در صدر روايات، حديث جابر بن سمره را ذكر كرده و گفته است: مهدى يكى از آن دوازده نفر است:

أن المهدي أحد الاثني عشر

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى۹۱۱هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج۲، ص۸۰، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۱هـ – ۲۰۰۰م.

سيوطى در كتاب ديگرش (در ضمن احتمال اينكه مراد از آنها، خلفاى اثناعشر در طول مدت اسلام باشد كه ده نفر آنها آمده‌اند و دو تن از آنان متنظر‌اند و خواهد آمد) اعتراف مى‌كند كه يكى از آن دو، مهدى، از اهل بيت رسول خدا صلى لله عليه وآله است:

وعلى هذا فقد وجد من الاثني عشر خليفة: الخلفاء الأربعة، والحسن ومعاوية وابن الزبير وعمر بن عبد العزيز، ويحتمل أن يضم إليهم المهتدي من العباسيين، لأنه فيهم كعمر بن عبد العزيز، وكذلك الطاهر لما أوتيه من العدل، وبقي الاثنان المنتظران، أحدهما المهدي، لأنه من أهل بيت محمد صلى اللّه عليه وآله وسلم.

بنابراين، خلفاى دوازده گانه از اين قرارند: خلفاى چهارگانه، امام حسن، معاويه، ابن زبير، عمر بن عبد العزيز. و احتمال دارد كه مهتدى عباسى نيز از اين ها باشد؛ زيرا او در ميان عباسيان همانند عمر بن عبد العزيز بود و نيز طاهر كه به عدالت رفتار مى‌كرد. و دو نفر از اين دوازده نفر، منتظر هستند، يكى از آنها مهدى  از اهل بيت رسول خداست.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى۹۱۱هـ)،  تاريخ الخلفاء، ج۱، ص۱۲، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة – مصر، الطبعة: الأولى، ۱۳۷۱هـ – ۱۹۵۲م.

۳٫ محمد بن يوسف صالحي شامي:

صالحى شامى نيز طبق رواياتى كه بزرگان نقل كرده، پذيرفته است كه حضرت مهدى از عترت رسول خدا صلَى الله عليه و آله است و اين گونه روايت را نقد نكرده است:

وروى الإمام أحمد والباوردي عنه [ابي سعيد الخدري] قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أبشروا بالمهدي، رجل من قريش من عترتي يخرج في اختلاف من الناس، فيملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت ظلما وجورا، ويرضى عنه ساكن السماء وساكن الأرض ويقسم المال صحاحا.

امام احمد و بارودى از ابو سعيد خدرى روايت كرده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: شما را به مهدى كه از قريش و از عترت من است بشارت مى‌دهم او در حالى كه مردم اختلاف دارند ظهور مى‌كند؛ پس زمين را از قسط و عدالت آكنده مى‌سازد همانگونه كه از ظلم و جور پر شده‌است و ساكنان زمين و آسمان از او خشنودند  و او مال را به صورت عادلانه تقسيم مى‌كند.

الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاى۹۴۲هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج۱۰، ص۱۷۱، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۴هـ.

۴٫ ابن حجر هيتمي:

و ابن حجر هيتمى نيز پذيرفته است كه آخرين خلفاى دوازده گانه، حضرت مهدى است:

والظاهر أن آخرهم المهدى فإنه بملك جميع الأرض.

وظاهر اين است كه آخرين نفر اين دوازده خليفه، مهدى است كه تمام زمين را مالك خواهد شد.

الهيتمي، أبو العباس أحمد بن محمد بدر الدين ابن محمد شمس الدين ابن علي نور الدين ابن حجر (متوفاي۹۷۳ هـ)، مبلغ الأرب في فخر العرب، ج۱، ص۳۸، تحقيق: يسري عبد الغني عبد الله، دار النشر: دار الكتب العلمية – بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى ۱۴۱۰هـ – ۱۹۹۰م،

۵٫ عظيم آبادي شارح سنن ابو داود:

عظيم آبادى شارح سنن ابو داود، و نيز مباركفورى شارح جامع ترمذى، اين سخن ابن كثير نقل كرده‌اند كه او مى‌گويد:

ومعنى هذا الحديث البشارة بوجود اثني عشر خليفة صالحاً يقيم الحق، ويعدل فيهم.

و آن را پذيرفته اند.

المباركفوري، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم (متوفاى۱۳۵۳هـ)، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج۶، ص۲۹۳، دار الكتب العلمية – بيروت.

العظيم آبادي، محمد شمس الحق (متوفاى۱۳۲۹هـ)، عون المعبود شرح سنن أبي داوود، ج۱۱، ص۲۴۷،ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الثانية، ۱۹۹۵م.

۶٫ مجمع فقهي رابطة العالم الاسلامي:

مجمع فقهى رابطة العالم الاسلامى در مكه مكرمه نيز گفته اند: آخرين خلفاى اثنا عشر كسى است كه رسول خدا از آمدنش خبر داده است:

«ويظهر عند فساد الزمان وانتشار الكفر وظلم الناس ويملأ الأرض قسطاً وعدلاً، كما ملئت ظلماً وجوراً، يحكم العالم كله، وتخضع له الرقاب… وهو آخر الخلفاء الاثني عشر، أخبر النبي صلى اللّه عليه وسلّم عنهم في الصحاح».

هنگامى‌كه زمانه فاسد شود و كفر و ظلم در ميان مردم گسترش يابد او ظهور مى‌كند و زمين را از قسط و عدل آكنده مى‌سازد همانگونه كه از ظلم و جور پر شده‌است. او بر كل جهان حكم مى‌كند و گردنها در مقابل او متواضع مى‌شوند… او آخرين خلفاى دوازده گانه‌اى است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در روايات صحاح از آمدنش خبر داده‌است.

الفتوى التي أصدرها المجمع الفقهي في رابطة العالم الإسلامي في مكة المكرمة المؤرخة في (۳۱ / أيار/ ۱۹۷۶ م.

استدلال بر وجود و حيات امام زمان (ع) در اين روايت

نكات مهم اين روايت:

با توجه به متن روايت و تعبيرهاى مختلف آن، چند نكته مهم و ظريفى به دست مى‌آيد كه با در نظر داشت اين نكات، مى‌توان بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال كرد:

۱٫ تعداد خلفاى بشارت داده شده، منحصر به دوازده نفر‌است؛

۲٫ هويت آنها قريشى؛ بلكه با توجه به روايت قندوزى حنفى، هاشمى هستند؛

۳٫ ويژگى آنها اين است كه عزت و عظمت دين و اسلام وابسته آنها است و موافقت و مخالفت مردم هيچ تأثير در تلاش و هدايت گرى آنها ندارد؛

۴٫ تشبيه آنها به نقباء بنى اسرائيل روشنگر اين نكته است كه انتخاب آنان به اين مقام، به دست خدا است؛‌ نه در اختيار مردم،‌ همان‌گونه خداوند نقباء بنى اسرائيل را برگزيده‌است: «وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً (مائده/ ۱۲)و آنان همانند پيامبران بنى اسرائيل، داراى مقام عصمت اند كه تنها خداوند از عصمت افراد با خبر است؛

۵٫ آنها در راه عزت بخشى دين و سرپرستى از آن، به رهنمودهاى الهى عمل مى‌كنند؛ نه از روى هواى نفس و كارشان عدالت گسترى و ظلم ستيزى است نه بى عدالتى و ظلم كردن؛

۶٫ اين خلفاى رسول خدا پشت سر هم و به صورت متوالى در هر زمانى براى هدايت مردم مى‌آيند،‌ به گونه‌اى كه تا هنگامه‌ى قيامت هيچ زمانى، از وجود آنها خالى نخواهد بود،‌ كلمه «لايزال» در اين جمله: «لا يزال الاسلام عزيزا إلى اثنا عشر خليفة» و جمله هاى ديگر، كه همه‌ منابع معتبر آنها نقل كرده، معناى اتصال و استمرار و توالى ائمه را در كل زمان مى‌رساند و اگر زمانى فرا رسد كه يكى از آنها و آخرين آنها وجود نداشته باشد، نظام عالم برهم ريخته و هنگامه برپايى قيامت خواهد شد،‌ اين نكته را روايت ذيل بيان مى‌كند:

لَنْ يَزَالَ الدينُ قَائِماً إِلَى اثْنَيْ عَشَرَ مِنْ قُرَيْشٍ، فَإِذَا هَلَكُوا مَاجَتِ الأَرْضُ بِأَهْلِهَا.

الهندي، علاء الدين علي المتقي بن حسام الدين (متوفاى۹۷۵هـ)، كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج۱۲، ص۱۷،‌ ح۳۳۸۶۱، تحقيق: محمود عمر الدمياطي، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۸م.

حال اگر روايت اثنا عشر را در كنار روايت ثقلين بگذاريم و طبق قاعده «ان الحديث يفسر بعضه بعضا» كه علماى اهل سنت آن را قبول دارند، معناى روشن ترى پيدا مى‌كند.

روايت ثقلين تصريح دارد قرآن و اهل بيت كه خلفاى رسول خدا هستند، تا هنگام ورد بر حوض، از همديگر جدا نمى‌شوند و تا قيامت،‌ هيچ زمانى از وجود آنها خالى نيست.

بنابراين،‌ طبق اين روايت،‌ خلفاى رسول خدا به صورت متوالى پشت سر هم مى‌آيند و هيچ زمانى از وجود يكى از آنها خالى نخواهد بود.

علاوه بر اين روايت، برخى از منابع اهل سنت،‌ توالى و پى هم آمدن خلفاء را از بعضى اصحاب رسول خدا نقل كرده اند:

حدثنا ابن وهب عن عبد الرحمن بن زياد بن أنعم عن أبي عبد الرحمن الحبلي عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما قال: سيلي أمر هذه الأمة خلفاء يتوالون، كلهم صالح وعليهم تفتح الأرضين كلها…

عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما گفت: به زودى خلفايى كه به دنبال هم مى‌آيند، صاحب ولايت اين امت مى‌شوند و همگى صالحند و تمامى زمين‌ها براى آنان گشوده مى‌گردد.

المروزي، نعيم بن حماد أبو عبد الله متوفاي ۲۸۸هـ)، كتاب الفتن، ج۱، ص۱۱۷، تحقيق: سمير أمين الزهيري،‌ دار النشر: مكتبة التوحيد – القاهرة، الطبعة: الأولى ۱۴۱۲

كيفيت استدلال

با توجه به اين نكات، نحوه استدلال براى اثبات اين مطلب اين گونه است:

اولاً: به اعتقاد شيعيان، جانشينان رسول خدا صلى الله عليه وآله، دوازده نفر، برگزيده شده از جانب الهى،‌ داراى علم و عصمت ذاتى و ويژگى‌هاى خارق العاده هستند و تمامى صفاتى كه در اين روايات آمده همانند: عدد دوازده، صالح و عادل بودن، عزت بخشى و استوارى دين و اسلام، هدايت انسان‌ها بر اساس رهنمودهاى الهي(قرآن) و رفتار عادلانه)، بر وجود آن امامان حق منطبق است.

ثانياً: در روايت تصريح شده است كه قوام دين و اسلام وابسته به وجود آنها است و از طرفى طبق اين روايت، دين هم تا قيامت باقى است: لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِمًا حتى تَقُومَ السَّاعَةُ. پس وجود يكى از اين دوازده نفر، تا هنگامى‌كه دين پا برجا است، ضرورى خواهد بود؛ زيرا وجود دين وابسته به وجود آنها است.

ثالثاً: خود بزرگان اهل سنت اعتراف كرده‌اند كه آخرين نفر اين خلفاء، شخصى به نام مهدى است و مهدى نيز از خاندان رسول خدا و هم نام او است كه با آمدنش زمين را از عدل و داد پر خواهد كرد.

قندوزى حنفى از دو طريق از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل كرده‌است كه حضرت نخستين جانشينش را امير‌مؤمنان و آخرين آنها حضرت مهدى عليه السلام معرفى كرده است:

روايت اول:

وعن عباية بن ربعي، عن جابر قال: قال رسول الله صلي الله عليه وآله: أنا سيد النبيين، وعلي سيد الوصيين، وإن أوصيائي بعدي إثنا عشر، أولهم علي، وآخرهم القائم المهدي.

جابر مى‌گويد: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:‌ من آقاى پيامبران و على آقاى اوصياء است و اوصياء بعد از من دوازده نفر هستند؛ نخستين آنها على و آخرين آنها حضرت مهدى است.

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاى۱۲۹۴هـ) ينابيع المودة لذوي القربى، ج۳، ص۲۹۱، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولى، ۱۴۱۶هـ.

روايت دوم:

عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلي الله عليه وآله: إن خلفائي وأوصيائي وحجج الله على الخلق بعدي الاثنا عشر، أولهم علي، وآخرهم ولدي المهدي، فينزل روح الله عيسى بن مريم فيصلي خلف المهدي، وتشرق الأرض بنور ربها، ويبلغ سلطانه المشرق والمغرب.

ابن عباس مى‌گويد: رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:‌ جانشينان و اوصياء و حجت‌هاى خدا بر مردم، بعد از من دوازده نفر هستند؛ نخستين آنها على و آخرين آنها فرزندم مهدى است پس عيسى روح اللَّه از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز گزارد. زمين، بنور پروردگارش روشن شود و سلطنتش در شرق و غرب عالم گسترش يابد.

القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاى۱۲۹۴هـ) ينابيع المودة لذوي القربى، ج۳، ص۲۹۵، تحقيق سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة:الأولى، ۱۴۱۶هـ

و از طرفى سخن عده‌اى از علماى اهل سنت را نقل كرديم كه آنها اعتراف دارند آخرين اين خلفاء، حضرت مهدى است.

در نتيجه اين روايت ثابت مى‌كند كه منظور از خلفاى رسول خدا صلى الله عليه وآله همان ائمه دوازده‌گانه اهل بيت است و اين دوازده نفر، به صورت متوالى در همه زمانها وجود دارند و هيچ زمانى از وجود آنان خالى نيست كه نخستين جانشين رسول خدا امير مؤمنان و آخرين آنها حضرت مهدى عليه السلام است و در نهايت روايت ثابت مى‌كند كه حضرت مهدى عليه السلام وجود دارد و تا هنوز در قيد حيات و باقى است.

استدلال علامه عسكري (ره) بر وجود امام زمان عليه السلام

مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى يكى از پژوهشگران برجسته معاصر شيعه، بعد از اين‌كه روايت «اثنا عشر» را با تعبيرات مختلف آن از منابع اهل سنت نقل كرده، بر وجود امام زمان عليه السلام اين‌گونه استدلال مى‌كند:

نستخلص مما سبق ونستنتج:

أن عدد الأئمة في هذه الأمة اثنا عشر على التوالي، وان بعد الثاني عشر منهم ينتهي عمر هذه الدنيا.

فقد ورد في الحديث الأول: «لا يزال هذا الذين قائما حتى تقوم الساعة أو يكون عليكم اثنا عشر خليفة… ». فان هذا الحديث يعين مدة قيام الدين ويحددها بقيام الساعة ويعين عدد الأئمة في هذه الأمة باثني عشر شخصا.

وفي الحديث الخامس: «لن يزال هذا الدين قائما إلى اثني عشر من قريش فإذا هلكوا ماجت الأرض بأهلها». ويدل هذا الحديث على تأبيد وجود الدين بامتداد الاثني عشر وأن بعدهم تموج الأرض.

وفي الحديث الثامن: حصر عددهم باثني عشر بقوله. «يكون بعدي من الخلفاء عدة أصحاب موسى». ويدل هذا الحديث على أنه لا خليفة بعد الرسول عدا الاثني عشر.

وأن ألفاظ هذه الروايات المصرحة بحصر عدد الخلفاء بالاثني عشر وأن بعدهم يكون الهرج وتموج الأرض وقيام الساعة تبين ألفاظ الأحاديث الأخرى التي قد لا يفهم من ألفاظها هذا التصريح. وبناءا على هذا لابد أن يكون عمر أحدهم طويلا خارقا للعادة في اعمار البشر كما وقع فعلاً في مدة عمر الثاني عشر من الأئمة أوصياء النبي صلي الله عليه و‌آله.

خلاصه و نتيجه آنچه گفته شد اين است تعداد امامان در ميان اين امت كه پشت سر هم مى‌آيند دوازده نفر است و بعد از دوازدهم آنان، عمر دنيا پايان مى‌يابد.

روايت نخست: «لا يزال هذا الذين قائما حتى تقوم الساعة أو يكون عليكم اثنا عشر خليفة» مدت پايدارى دين را تا هنگامه قيامت را معين مى‌كند و نيز مشخص مى‌نمايد كه عدد امامان در ميان امت منحصر به دوازده نفر است.

حديث پنجم دلالت مى‌كند تا زمانى كه اين دوازده نفر باقى باشند، دين جاودانى خواهد بود و بعد از آنها زمين فرو خواهد ريخت.

روايت هشتم تعداد آنان را همانند نقباء بنى اسرائيل به دوازده نفر منحصر كرده و دلالت مى‌كند كه بعد از رسول خدا صلى الله عليه وآله جز اين دوازده نفر، كسى خليفه نخواهد بود.

الفاظ اين روايات كه بر عدد خلفاء دوازده گانه و آغاز هرج  و مرج و رخ نمايى هنگامه قيامت بعد از آنها تصريح دارند؛ الفاظ روايات ديگرى را كه اين صراحت را ندارند روشن مى‌كند. بنابراين، نتيجه اين است كه عمر يكى از اين خلفاء، به طور خارق العاده طولانى باشد كه فعلاً‌ اين موضوع در مورد امام دوازدهم از اوصياء رسول خدا تحقق پيدا كرده است.

العسكري، السيد مرتضى (متوفاي ۱۳۸۶هـ)،‌ معالم المدرستين، ج۱، ص۳۳۶، ناشر: مؤسسة النعمان للطباعة والنشر والتوزيع – بيروت – لبنان، سال چاپ: ۱۴۱۰ – ۱۹۹۰ م

نتيجه بحث:

روايت «اثنا عشر» از ديدگاه اهل سنت يك روايت خدشه ناپذير است و يكى از رواياتى است كه بر وجود امام زمان عليه السلام و حيات آن‌حضرت دلالت مى‌كند.